Artikel top billede

Skatteminister afventer ragnarok i CSC-konflikt

Skatteministeren indrømmer, at CSC-konflikten kan lamme Skats systemer. Se her, hvad han vil gøre ved problemet, inden katastrofen rammer.

Læs mere: 
CSC-konflikten begraver regeringen i overarbejde

I dag var skatteminister Peter Christensen (V) som den første af en lang række af ministre kaldt i samråd om konflikten mellem CSC og Prosa.

Skatteministeren skulle svare på, hvordan Skats it kan blive berørt af konflikten.

"Det mest kritiske scenarie, hvis en eventuel strejke bliver langvarende og omfattende, er, at det kan blive vanskeligt at opretholde virksomhedernes og borgernes afregning med Skat. Det vil sige både angivelser og ind- og udbetalinger," lyder det dystre billede fra Peter Christensen.

Han påpeger desuden, at Skat allerede har haft flere problemer på grund af striden hos it-leverandøren.

"Skat får en meget væsentlig del af sin it-drift leveret fra CSC, svarende til en kontraktsum på godt 300 millioner kroner om året. Og konflikten hos CSC har forstyret og forsinket driften," siger ministeren.

CSC må betale erstatning

Faren, for at systemerne går helt ned, bliver meget større, når fredsaftalen mellem CSC og Prosa udløber den 1. juni 2011, og en strejke med omkring 400 medarbejdere kan begynde.

Går det helt galt, kan det blive meget dyrt for CSC, fastslår skatteministeren.

"Min vurdering er, at der ikke kan blive tale om force majeure, da det er en helt almindelig, lovligt varslet konflikt. Derfor forbeholder vi os ethvert erstatningskrav for de gener og udgifter, konflikten måtte påføre os," siger Peter Christensen.

Stands ulykken

Det er Enhedslistens Line Barfoed, der har kaldt ministeren i samråd. Hun vil meget gerne vide, hvad Peter Christensen vil gøre for at forebygge problemerne.

"Det er nogle af de problemer, der kan opstå, hvis der er en konflikt på en arbejdsplads. Og den konflikt kan jeg jo ikke blande mig i," siger ministeren.

Han fortæller, at Skats rolle primært vil være hele tiden at informere borgere og virksomheder om de problemer, der måtte opstå.

Dog vil skatteministeren følge sagen nøje, og han har bedt CSC redegøre for, hvad virksomheden vil gøre for at undgå de værste problemer. 

De lockoutede lytter med

En lille håndfuld lockoutede CSC-medarbejdere var mødt op i lokalet på Christiansborg, og et par stykker af dem arbejdede med Skats systemer, inden de blev lukkede ude fra it-virksomheden.

"Ministeren er ikke proaktiv i sagen. Han kommer ikke med nogen forebyggende indsats, men venter bare på problemerne," lyder vurderingen fra de lockoutede på gangen efter samrådet.

En af dem, der tidligere har arbejdet med systemerne, fortæller, at Skats systemer kræver vedligeholdelse for ikke at sande til, som han udtrykker det.

"Det er ufatteligt, at ministeren ikke forholder sig til, at Skat ikke kan få penge ind," lyder det fra Line Barfoed, der har tilsluttet sig gruppen.

Læs mere:
CSC-konflikten begraver regeringen i overarbejde




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere